Köpvillkor

1. Allmänt

För att få handla hos Sjoppi så måste du vara minst 18 år eller ha målsmans tillstånd. Alla våra priser anges inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel och vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning. Om felaktigheter i pris och leveranser eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Sjoppi rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Sjoppi förbehåller sig rätten att neka en order.

 

2. Betalningar

  • Faktura

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

- Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.

- Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy

För att vi ska kunna erbjuda dig Klarnas betalsätt behöver vi dela vissa av dina personuppgifter till Klarna, så som kontakt- och orderinformation, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan erbjudas deras betalningsmetoder och för att skräddarsy betalsätten åt dig.

Mer information om Klarna kan du hitta här. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas dataskyddspolicy.

  • Kortbetalning

Vi erbjuder säkra kortbetalningar och delbetalning genom vår partner Mondido Payments, vi accepterar MasterCard och Visa. När du har slutfört ditt köp i kassan kan du i steg 2 välja att betala fakturan direkt med ditt kort eller på delbetalning.

  • Swish

Vi erbjuder direktbetalning via Swish till Swish-nummer 1236340731. Du anger namn och ordernummer, varpå vi skickar din order när betalningen kommit oss tillhanda.

  

3. Leveranstider & leveranskostnader

Vi hanterar en mottagen och godkänd order inom en arbetsdag. Om en vara skulle vara slutsåld informeras du via e-post och får möjlighet att häva köpet helt.

Vi samarbetar med DHL för leverans av våra paket och normal leveranstid. Om din leverans blir försenad så kommer du att bli kontaktad av oss och bli informerad om vad som har hänt och om ny leveransdag.

 

4. Transportskador

Om du upptäcker synliga skador på paketet så underlättar det för oss om du anmäler det direkt till ombudet/chauffören, du kan även kontakta vår kundtjänst för hjälp. Dolda transportskador måste anmälas till vår kundtjänst snarast möjligt för vidare hantering av skadan.

 

5. Ångerrätt & öppet köp

Ångerrätt

Om du ångrar köpet vänligen ta kontakt med vår kundtjänst, via Kundtjanst-se@sjoppi.com, för att få information hur du skall skicka tillbaka varorna. Observera att du, om du ångrar köpet, får själv stå för kostnaden för både returfrakten samt den ursprungliga frakten.

Sjoppi löser inte ut paket som inte har skickats enligt våra instruktioner.

För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i oförändrat skick. Ej förstörd eller skadad, och skall skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga förpackningen samt original inneremballaget. Ett transportemballage ska användas för att skydda produkten vid retur. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör, såsom bruksanvisning m.m. ska medfölja returen.

Var uppmärksam på att det alltid är kundens ansvar att returen kommer tillbaka till vårt lager. 

VIKTIGT! För att få tillbaka hela summan för varan du returnerar, får du prova den som i en fysisk butik men inte använda den. Du som kund hålls ansvarig för minskning i värdet för varan om du har haft den i bruk mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper, form eller funktion. Om du har testat produkten mer än nödvändigt har vi ingen skyldighet att betala tillbaka hela summan beroende på det kommersiella värdet på varan. Du förlorar din ångerrätt om du bryter förseglade varor, som av säkerhetsskäl eller av hygieniska skäl inte går att returnera. 

Vid hantering av reklamationer tillämpas distans- och hemförsäljningslagen.

Kontakta vår kundtjänst innan du returnerar en vara.

Vid utnyttjande av ångerrätten kontaktar ni enklast vår kundtjänst via kundtjanst-se@sjoppi.com
för mer information om returförfarande.

 

Öppet köp

Hos Sjoppi har du 30 dagars öppet köp, vilket innebär att du ska inom 30 dagar från mottagandet av varan ansöka om returen. För att nyttja öppet köp ska produkten vara i obruten förpackning och ej vara använd. Öppet köp gäller endast privatkonsument (privatperson), ej företagskund.

Vid utnyttjande av öppet köp kontaktar ni enklast vår kundtjänst via kundtjanst-se@sjoppi.com för mer information om returförfarande. Därefter måste vi erhålla returen inom 14 dagar.

 

6. Reklamation & återbetalningar

Vi följer konsumentköplagen vilket ger dig 3 års reklamationsrätt. Vi står för alla kostnader om det är vi som är skyldiga till felet. Om du som konsument själv är skyldig står du själv för kostnaderna. Om du anser att du har fått en vara som är felaktig så måste du omgående informera oss.

Skador som uppkommer pga att produkten inte har förvarats vårdsamt eller efter de föreskrifter som angivits med produkten förverkar reklamationsrätten.

Handlar din retur om en reklamation på defekta varor så står vi för returfrakten. Ångrar du ditt köp så står du själv för frakten tillbaka, vilken är samma fraktkostnad som vid inköpstillfället, om du väljer att använda vår förbetalda retursedel. Du har även möjlighet att skicka tillbaka dina varor utan att använda den förbetalda retursedeln.

Vid eventuell tvist följer vi rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden, läs mer på arn.se. Vid ev. reklamation kontaktar ni enklast vår kundtjänst via kundtjanst-se@sjoppi.com för mer information om returförfarande.

Återbetalningar sker inom 20 arbetsdagar efter vi har mottagit paketet om du som konsument häver köpet.

 

7. Sortimentsförändringar & produktinformation

Vi reserverar oss för förändringar i sortimentet. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar.

 

8. Force Majeure

Skulle det inträffa en händelse som är utanför vår kontroll så befrias vi från att fullfölja vårt avtal. Exempel på händelser som omfattas av force majeure är strejk, krig, naturkatastrofer och blockad.